Vær oppmerksom på at det kan være stor forskjell mellom hoteller som ligger sentralt og de som ligger utenfor byen, selv om de er kategorisert likt. Hoteller utenfor byen er ofte større enn de som ligger i sentrum.
*Vår billigste form for innkvartering. Enkelt og ofte slitt hotell eller pensjonat uten fellesfasiliteter – alle rom har bad og toalett.
** Standard som *hotellene, men hotellet har vanligvis også lobby- eller resepsjonsområde, bar og eventuelt frokostrestaurant. Noen har svømmebasseng.
*** Mellomklassehotell, som regel med fasiliteter som lobby, bar, restaurant og svømmebasseng. Alle rom har bad, toalett og som regel balkong. Eventuell inkludert kost er enkel og med begrenset variasjon.
**** Hotell av middels god standard med flere gode fasiliteter. Alle rom har bad og toalett og som regel balkong, TV, minibar/minikjøleskap, telefon og klimaanlegg.
***** Hotell av høy standard med mange fasiliteter.
Økonomirom: På enkelte hoteller kan du velge økonomirom/økonomileilighet. Vanligvis er rommet mindre enn de andre rommene på hotellet, inventaret er eldre, og plasseringen kan være mindre gunstig, for eksempel uten utsikt, i første etasje med begrenset dagslys osv. Mange økonomirom har ikke balkong/terrasse.
Ferieleiligheter: Ved opphold i en ferieleilighet, er ikke kost og måltider inkludert. Du kan derimot, på de fleste steder, kjøpe frokost i restaurantene. Hvis du skal bo i en ferieleilighet, kan det være lurt å ta med deg kaffe, filter, kluter, viskestykker, oppvaskbørste, oppvaskmiddel og eventuelt toalettpapir. De fleste leilighetskomplekser vil ha toalettpapir ved ankomst, men deretter er det for egen regning. Vær oppmerksom på at kjøkkenutstyret ofte er svært begrenset, og for eksempel kan ovn, kaffetrakter, skjærebrett, skåler, fat, vinglass og brødkniv mangle. Bruk av aircondition er sjelden inkludert i prisen. Merk at noen ferieleilighetskomplekser ikke har fellesfasiliteter, og at leilighetene generelt er enkle i innredningen.
1-roms leilighet / Studioleilighet: Består av ett rom med soveplasser og tekjøkken.
2-roms leilighet: Består av et soverom, eventuelt med aircondition, og et oppholdsrom med tekjøkken. I oppholdsrommet er det plass til en eller flere ekstrasenger på sovesofa.
3-roms leilighet: Består av to soverom, eventuelt med aircondition, og et oppholdsrom med tekjøkken. I oppholdsrommet er det plass til en eller flere ekstrasenger på sovesofa. Enkelte av disse leilighetene har separat kjøkken.
Senger: Du kan ikke forvente at sengene er av samme standard eller størrelse som i Danmark. Standardmålene på vanlige senger er 70 x 180 cm. De fleste hoteller har ikke toppmadrasser, og sengene kan derfor være både hardere eller mykere enn normalt. Dyner er ikke standardutstyr, så det vil ofte være et teppe eller laken tilgjengelig i stedet for dyne.
Babyseng: På de fleste hoteller er det mulig å leie eller få en babyseng til låns (weekendseng). Disse sengene er uten madrass og er ikke av samme standard som de vi kjenner fra Norge. Ønske om babyseng kan legges inn ved bestilling av reisen – kontakt våre reisekonsulenter i god tid før avreise. Vi kan dessverre ikke garantere at ønsket om babyseng på rommet blir oppfylt, da hotellene ofte har et begrenset antall tilgjengelige senger. Betaling for leie av babyseng skjer direkte til hotellet etter ankomst.
Oppredning: På standardrom for to personer kan den tredje sengen være en sovesofa, stol eller klapseng, som er satt opp spesielt for ditt opphold. Dette kan gjøre rommet trangt, og sengen vil ofte være av en annen type og standard enn de øvrige sengene. Det er generelt ikke tillatt å ha mer enn tre personer på ett hotellrom. Ekstra senger for tredje og fjerde person på to-roms leiligheter settes vanligvis opp som sovesofaer i stuen.
Hav- og utsikt: På enkelte hoteller kan det være mulig å betale ekstra for havutsikt. Dette kan være enten delvis havutsikt eller havutsikt, men utsikten kan være skrå, og det kan være trær eller andre elementer som delvis blokkerer utsikten. Landutsikt betyr at en spesifikk utsikt ikke kan garanteres, og kan for eksempel være utsikt til nærområdet, et nabohotell eller en vei.
Aircondition: De fleste hoteller har aircondition på rommene, ofte mot et gebyr. Noen hoteller har sentralstyrt aircondition som kun er aktivert i høysesongen og på tidspunkter hvor det forventes at gjestene er på rommet. Aircondition kan kun brukes når man oppholder seg på rommet. I ferieleiligheter og familierom med to soverom, kan det ikke forventes at det er aircondition i begge rommene.
Minibar: Hvis det er minibar på rommet, kan den ikke forventes å fungere som et vanlig kjøleskap, da den ikke kjøler på samme måte. Minibaren skal ikke benyttes til medbrakte mat- eller drikkevarer.
Hotellregler: De fleste hoteller og leilighetskomplekser har spesifikke regler for ditt opphold. På de fleste hoteller er det ikke tillatt å ta med mat- og drikkevarer som ikke er kjøpt på hotellet, inn på rommet eller hotellets område. Enkelte hoteller har svært strenge regler for dette, og hotellet kan ha rett til å konfiskere varer som blir medbrakt. Det er heller ikke tillatt å ha gjester på rommet eller i leiligheten under oppholdet, med mindre gjestene er oppført på billetten din, og det er betalt for oppholdet før avreise. Vær oppmerksom på at det vanligvis bare utdeles én nøkkel eller nøkkelkort per rom, uavhengig av hvor mange som bor på rommet. Ved tap av nøkler eller nøkkelkort vil hotellet kreve betaling.
Det er vanlig at hoteller eller leilighetskomplekser krever betaling for leie av babyseng, aircondition, sikkerhetsbokser, aktiviteter og eventuelle skader på hotellets fasiliteter. Betalingen skal skje direkte til hotellet/leilighetskomplekset på forespørsel og før avreise.
Noen hoteller krever depositum (kontant eller registrering av kredittkortinformasjon) ved innsjekking for bruk av minibar, restaurant, basseng- og strandhåndklær, etc. Dette depositumet trekkes fra ved utsjekking dersom det ikke er brukt. Enkelte hoteller har aldersbegrensninger for bruk av bestemte fasiliteter, som treningsrom, à la carte restauranter og vannsklier, selv om dette ikke er nevnt i hotellbeskrivelsen. tyrkiareiser har ikke innflytelse på dette.
Språk: Det kan ikke forventes at hotellpersonalet snakker engelsk, uavhengig av hotellets kategori eller standard. Dersom en stor del av gjestene på destinasjonen eller hotellet snakker et bestemt språk, vil dette vanligvis være det språket som benyttes på hotellet.
Det må også forventes at rengjørings- og kjøkkenpersonale, håndverkere med mer, kun snakker lokalspråket.
Fasiliteter: I hotellbeskrivelsen vil du finne informasjon om hvilke fasiliteter som er tilgjengelige på de enkelte hotellene. Vær oppmerksom på at noen fasiliteter kan benyttes mot betaling, og i de fleste tilfeller vil dette fremgå av hotellbeskrivelsen. I noen tilfeller kan fasiliteter være stengt utenfor høysesongen, og utvalget av underholdning kan være begrenset. Dette skyldes at det som regel er færre gjester på hotellet i lavsesongen.
Flere fasiliteter kan være tilgjengelige på bestemte tidspunkter i løpet av dagen, for eksempel vannsklier, spa, miniklubb, treningsrom, osv. På hoteller med vannsklier er disse ofte åpne kun et par timer på morgenen og et par timer om ettermiddagen. Utendørsfasiliteter som barer, restauranter, badebrygger osv. kan også være stengt eller utilgjengelig ved dårlig vær eller lavt antall gjester. tyrkiareiser har ikke innflytelse på åpningstidene for hotellfasiliteter, og disse kan variere i løpet av sesongen.
tyrkiareiser gir ikke erstatning for ulemper som følge av strøm- eller vannbrudd, inkludert midlertidige avbrudd i for eksempel varmt vann, varme og aircondition, eller for fasiliteter som svømmebasseng og lignende som midlertidig er ute av drift på grunn av nødvendige reparasjoner eller vedlikeholdsarbeid. Vi vil imidlertid gjøre vårt beste for å henvise til passende alternativer på nærliggende hoteller, dersom dette er mulig.
Svømmebasseng: På de fleste hoteller er bassenget åpent fra 09:00 til 18:00, men dette kan variere fra hotell til hotell. Kun et fåtall av hoteller med høy standard har oppvarmede utendørsbassenger, og dersom dette er tilfelle, vil det fremgå av hotellbeskrivelsen. Innendørsbasseng er vanligvis stengt om sommeren.
Noen hoteller har spesifikke regler for badetøy, for eksempel forbud mot bruk av burkini. Ta gjerne kontakt med våre reisekonsulenter for informasjon om reglene på hotellet du ønsker å bo på.
Fitness og Spa: Mange hoteller tilbyr aktiviteter som fitness, yoga, aerobic eller lignende. Deltakelse skjer på eget ansvar. Treningsrommene på hotellene er ofte små og har mindre utstyr enn det du kanskje er vant til fra ditt eget treningssenter i Norge. Vær oppmerksom på at noen hoteller har aldersbegrensninger for bruk av treningsrom og andre sportsfasiliteter.
Rullestolbrukere og bevegelseshemmede: Våre destinasjoner kan ikke anses som spesielt tilpasset for funksjonshemmede, da terrenget ofte er kupert og kantsteinene kan være høye. Våre hoteller og ferieleiligheter er heller ikke tilpasset funksjonshemmede, med mindre det er spesifikt angitt i beskrivelsen. Merk at kun et svært begrenset antall hoteller og rom er tilpasset med hensyn til for eksempel dørbredde, toalettforhold, heisstørrelse og tilrettelegging for rullestolbrukere. Disse hotellene er vanligvis i de høyeste kategoriene.
Ta gjerne kontakt med våre reisekonsulenter for råd og veiledning når du bestiller, så vi kan hjelpe deg med å finne et hotell som passer til dine behov.
Rengjøring: Daglig rengjøring kan ikke forventes, og standarden på rengjøringen kan ikke sammenlignes med den man er vant til i Skandinavia. Vanligvis vil rommet bli rengjort tre ganger i uken: Gulvet feies, badet blir lett rengjort, søppelbøttene tømmes og sengene blir oppredd. Oppvask inngår ikke i rengjøringen. Rengjøring kan foregå både på formiddagen og ettermiddagen. Sengetøy og håndklær skiftes vanligvis én gang i uken, uavhengig av hotellstandard.
På mange av våre reisemål er klimaet mer fuktig enn hva vi er vant til i Norge. Bruken av aircondition kan føre til at rommene virker fuktige og kan lukte innestengt. Dette kan som regel løses ved regelmessig lufting av rommet. Den lokale byggeteknikken er ikke på nivå med skandinavisk standard, og derfor kan det forekomme utette dører og vinduer, kalkavleiringer og fuktighet på badene.
Ved høy luftfuktighet og høye temperaturer utendørs kan airconditionanleggene skape kondens, og det er derfor ikke uvanlig at det drypper eller renner vann fra enheten.
Vannlåser er ikke standardutstyr på våre reisemål, og derfor kan dårlig lukt fra kloaksystemet forekomme, uavhengig av hvor ofte rommet rengjøres.