Nyttig informasjon fra Tyrkiareiser
  • Min Reise
  • Skal vi ringe deg?
    Navn Etternavn
    Telefonnummer
    E-post
    Anropsdato
    Samtaletid
    Send_Callback

På destinasjonen

tyrkiareisers tjeneste: Du vil møte skandinaviske guider i Alanya, Side og Chania. Ved ankomst vil de ønske deg velkommen rett utenfor flyplassen og vise deg til bussen som tar deg til hotellet, dersom du har bestilt transfer. I noen tilfeller kan det være en engelsktalende representant som møter deg. Dagen etter ankomst arrangerer guidene som regel et møte på hotellet – du finner informasjon om når du kan møte guiden din på hotellet her: Enjoy Mixx.

Vær oppmerksom på at enkelte destinasjoner har begrenset eller ingen guide-tjeneste. Ta kontakt med en reisekonsulent ved bestilling dersom du har spørsmål. Ved få gjester på hotellet kan hotellbesøk ikke gjennomføres.

Våre guider og samarbeidspartnere er alltid tilgjengelige via telefon, og nummeret finner du på billetten din og her: Enjoy Mixx .

Transport/transfer: Transport mellom flyplassen og hotellet er ikke inkludert i reisens pris, men kan kjøpes til før avreise. Transferbussen vil i de fleste tilfeller ha skandinaviske guider eller lokalt, engelsktalende personale ombord. Det vil i noen tilfeller være en pause underveis, og bussen kan stoppe ved andre hoteller. Hoteller som ligger øst for Alanya, vil ha lengre transfertid enn hoteller som ligger i Alanya sentrum.

Det er viktig at du møter opp ved transferbussen så raskt som mulig etter at du har fått bagasjen. Bussen går fra flyplassen omtrent en time etter at flyet har landet. Hvis du blir forsinket i passkontrollen, ved bagasjeutleveringen eller lignende, ber vi deg om å be din medreisende om å gå til transferbussen og informere guiden, eller ringe til guidens servicetelefon – nummeret finner du på billetten din. Vi anbefaler at eventuelle visum eller andre nødvendige dokumenter er klare før avreise.

tyrkiareiser er ikke ansvarlig hvis du kommer for sent til transferbussen, og tilbyr ikke erstatning dersom du selv må kjøpe alternativ transport.

Transport/transfer må kjøpes før avreise. Vi kan ikke garantere plass på bussen dersom transfer ikke er kjøpt på forhånd.

Gjester som har kjøpt transfer med "Kun fly"-pakken, vil bli kjørt til tyrkiareisers kontor i Alanya. I Chania vil transferen gå til et sentralt plassert hotell i området. Henting på hjemreisedagen skjer også herfra. Hentingstidspunktet kan finnes på: hjemreise.tyrkiareiser.no.

Bagasjeansvar og transportregler: Når det gjelder transport til og fra hotellet på destinasjonen, er du selv ansvarlig for bagasjen din. Det er ditt ansvar å sørge for at bagasjen blir plassert i bussens bagasjerom, og at eventuell håndbagasje, yttertøy osv. ikke blir etterlatt i bussen. Når du forlater bussen, er det også ditt ansvar å sørge for at du tar med deg riktig koffert. Hvis du ved en feil tar med deg feil koffert, er det ditt ansvar å sørge for at kofferten blir levert til eieren, og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av deg.

På grunn av begrenset bagasjeplass er det ikke mulig å ta med sykler, surfebrett, paddelboards eller annen stor bagasje i transferbussen. Vær oppmerksom på at du kan bli avvist ved bussen hvis bagasjen din overskrider den tillatte mengden.

Autostoler og barneseter i transferbussene er ikke standardutstyr og kan ikke garanteres. Hvis de er tilgjengelige i bussen, kan de ikke forventes å ha samme standard som det vi er vant til i Norge. Barn under 2 år må derfor sitte på fanget til en voksen.

Vær oppmerksom på at kostnader for bestilt og betalt transfer ikke refunderes dersom du velger å ikke benytte deg av tyrkiareisers transfer.

Privat transfer: Hvis du og dine medreisende ønsker å reise direkte fra flyplassen til hotellet uten stopp underveis, kan du bestille privat transfer. Transferen skjer med bil eller minibuss, avhengig av hvor mange dere er. Prisen gjelder for alle reisende samlet. Privat transfer kan bestilles for opptil 12 personer som reiser sammen.
Hjemreise - hentetidspunkt: 24 timer før hjemreisen kan du finne hentetidspunktet på hjemreise.tyrkiareiser.no ved å bruke smarttelefon, nettbrett eller datamaskin. Du skriver inn "TRN" etterfulgt av de 5 sifrene i bookingnummeret ditt, samt hjemreisedatoen, for eksempel: TRN12345 – 01.01.2020. Hvis du ikke har tilgang til en smarttelefon, nettbrett eller datamaskin, kan du kontakte guidene, tyrkiareisers kontor eller resepsjonen på hotellet for informasjon.

Miljøskatt: De greske myndighetene pålegger en miljøskatt på hotellopphold. Skatten varierer avhengig av hotellets klassifisering (antall stjerner) og lengden på oppholdet. Skatten skal betales direkte til hotellet ved innsjekking. Vær oppmerksom på at tyrkiareisers klassifisering av hotellet kan avvike fra den offisielle vurderingen. I slike tilfeller skal skatten betales etter den offisielle klassifiseringen.

Priser per rom/leilighet per natt fra 1. januar 2025:

Hotel/leilighetshotell 1-2 stjerner: 2 Euro

Hotel/leilighetshotell 3 stjerner: 5 Euro

Hotel/leilighetshotell 4 stjerner: 10 Euro

Hotel/leilighetshotell 5 stjerner: 15 Euro

Per idag pålegges det ingen skatt på hoteller i Tyrkia.

Utflukter: På de fleste av våre destinasjoner finner du et bredt utvalg av utfluktsmuligheter. Disse blir presentert og kan kjøpes i transferbussen, på hotellets informasjonsmøte eller via telefon. Utfluktene betales kontant i lokal valuta, danske, svenske eller norske kroner, eller Euro eller med kort. Vær oppmerksom på at på våre destinasjoner i Hellas er det kun mulig å betale kontant i Euro.

Informasjon om og priser på våre utflukter, både på nettsiden og på Enjoy Mixx, er kun veiledende! Turer, utflukter og andre aktiviteter gjennomføres av skandinaviske guider eller lokale, engelsktalende guider. Vi forbeholder oss retten til å gjøre nødvendige endringer dersom værforhold eller andre forhold hindrer trygg gjennomføring av utflukten, samt å kansellere en utflukt hvis det ikke oppnås tilstrekkelig påmelding (minimum 10 deltakere).

Du kan lese mer om våre utflukter på Enjoy Mixx.

Feil og mangler: Ikke la feil eller mangler ved reisen ødelegge ditt eller medreisendes gode humør. Ta kontakt med våre guider. De vil gjerne forsøke å løse problemet på stedet, slik at alle er fornøyde. Se også "Alminnelige betingelser for pakkereiser" for informasjon om klageprosedyre. Vær oppmerksom på at retten til å klage etter hjemkomst bortfaller dersom du ikke har tatt kontakt med guidene på destinasjonen. Telefonnummeret til guidene finner du på billetten din, på Enjoy Mixx, og i velkomstmaterialet utdelt i transferbussen.

Høy- og lavsesong: Våre hoteller og destinasjoner kan ha ulik karakter avhengig av om du besøker dem i høy- eller lavsesong. Høysesongen faller typisk i perioden juni-september. Vi anbefaler at du velger hoteller med bedre standard i lavsesongen samt i starten og slutten av høysesongen. Flere mindre hoteller varmes opp med solenergi, og derfor kan det oppstå problemer med varmt vann og oppvarming i disse periodene. Siden flere hoteller ikke har oppvarming på rommene/leilighetene, kan det være kjølig på rommene i vår- og høstsesongen. De fleste hoteller har installert aircondition på rommene, og disse kan også brukes til oppvarming. Vær oppmerksom på at bruk av aircondition ofte innebærer et ekstra gebyr.

I lavsesongen velger mange hoteller å stenge utendørsfasiliteter som restauranter, barer, svømmebassenger, vannsklier og lignende. Tilbudet av underholdning og aktiviteter på hotellene vil også være svært begrenset i perioder med færre gjester. Merk også at mange butikker, restauranter, barer osv. på destinasjonen kan være stengt i lavsesongen. Turistdestinasjonene vil alltid være roligere i periodene med færre turister.

I lavsesongen, når det er færre gjester på hotellet, kan noen hoteller velge å servere inkluderte måltider som à la carte i stedet for buffet. Dette gjelder selv om måltidene vanligvis serveres fra buffet. Det kan også være at hoteller utfører mindre renoveringer i denne perioden.

Vann- og strømforsyning: Periodiske strøm- og vannavbrudd kan forekomme på alle våre reisemål. Noen hoteller har en nødstrømsgenerator som forsyner kjøkkenet med strøm, men sjelden rommene. På mange destinasjoner varmes vannet opp med solenergi, og varmtvannsbeholderen kan være begrenset i størrelse. Mangel på varmt vann kan derfor oppstå på tidspunkter når mange tar dusj samtidig. tyrkiareiser har ikke kontroll over dette og kan ikke gi erstatning for eventuelle problemer som oppstår relatert til dette.

Støy: På de fleste feriemål må du forvente støy fra gaten, nærliggende hoteller og barer, hotellets fasiliteter, inkludert underholdning, diskotek osv., selv om dette ikke nødvendigvis er spesifisert i hotellbeskrivelsen. Det må forventes at hoteller som ligger sentralt, kan ha støyproblemer på grunn av trafikk, restauranter, barer osv. På de fleste destinasjoner pågår det mye byggeaktivitet, noe som medfører støy og støv, og de lokale myndighetene informerer sjelden om veiarbeid og lignende. Vi har ikke mulighet til å begrense slike støyplager og kan ikke holdes ansvarlig for dette. Større byggearbeid vil vanligvis finne sted i lavsesongen.

Dyr og insekter: Uavhengig av hotellstandard kan det forekomme insekter som maur, mygg og kakerlakker på rommet. Gi beskjed til guiden eller resepsjonen, så vil de sørge for at rommet blir sprøytet. Du kan beskytte deg mot mygg ved hjelp av myggspray. Løse hunder kan bjeffe, og vi har ikke mulighet til å begrense dette. Det kan også være katter på hotellområdet, og vi oppfordrer til ikke å mate dem. De fleste hoteller har åpne eller utendørs restauranter, og det kan være vanskelig å hindre fugler og katter i å komme inn. tyrkiareiser kan ikke holdes ansvarlig for eller gi erstatning for eventuelle plager knyttet til dette.

Sykdom og tyveri: Hvis uhellet skulle inntreffe i løpet av ferien – enten det gjelder sykdom, skader eller tyveri – bør du kontakte våre guider umiddelbart. De vil bistå deg med praktiske ting i forbindelse med legebesøk, politirapport og lignende. Husk at du alltid vil trenge skriftlig dokumentasjon dersom du ønsker å søke om kompensasjon eller erstatning etter hjemkomst. Vi tar ikke ansvar for å skaffe denne dokumentasjonen etter at du er tilbake hjemme. Du er selv ansvarlig for å passe på og oppbevaring dine medbrakte verdigjenstander og penger i løpet av ferien. Vi påtar oss ikke ansvar for verdigjenstander som forsvinner fra hotellets sikkerhetsbokser eller lignende. Merk at vår kundeservice ikke kan ta direkte kontakt med lokale myndigheter på dine vegne.

Dårlig mage og øreinfeksjon: Dårlig mage er den vanligste sykdommen blant turister på sydlige destinasjoner. Det kan ha flere årsaker, som for mye kalde drikker, dårlig håndhygiene, overdreven bruk av aircondition eller en annen bakterieflora. "Alle hoteller i Tyrkia inspiseres regelmessig av de lokale helsemyndighetene, og både matvarer, kjøkken, barer og svømmebasseng kontrolleres jevnlig. Kontakt våre guider så raskt som mulig hvis du blir syk, slik at de kan arrangere at du blir undersøkt av en lege. Husk at du vil trenge dokumentasjon til reiseforsikringen hvis du ønsker å søke erstatning for tapt ferietid etter hjemkomst på grunn av sykdom. Langvarige opphold i svømmebasseng og i havet kan bidra til øreinfeksjoner. Sørg for å tørke ørene grundig etter hver svømmetur for å redusere risikoen for infeksjon.
Shopping: Vi tar ikke ansvar for situasjoner der du føler at du er blitt dårlig behandlet av butikker eller selgere. Vi påtar oss heller ikke ansvar for reparasjoner på varer kjøpt i anbefalte butikker, uavhengig av informasjon som kan være gitt av guide eller selger.

Butikker anbefales basert på gode erfaringer med dem. Hvis du ønsker å kjøpe varer i utlandet og sende dem hjem senere, anbefaler vi at du skaffer deg korrekt informasjon om importreglene til Norge/Sverige – inkludert krav om spesifikke sertifikater og gjeldende tollregler. Vi påtar oss ikke ansvar for import av varer til Norge/Sverige.

Kopivarer: På mange destinasjoner, spesielt på markeder og basarer, kan du kjøpe kopier av kjente merkevarer, som klær, sko, vesker, briller og lignende. Varene er vanligvis svært billige, og kvaliteten er deretter. Vær oppmerksom på at du ikke bør forveksle ekte merkevarer med kopier. Vi understreker derfor at det er strengt forbudt å importere kopivarer til Norge. tyrkiareiser påtar seg ikke ansvar for kopivarer som tas med til Norge.

Historiske funn: Det er forbudt å ta med seg historiske og arkeologiske gjenstander, inkludert strandsteiner, fra Tyrkia, med mindre man har dokumentert tillatelse til dette. Brudd på denne loven kan medføre bøter eller fengselsstraff. tyrkiareiser kan ikke holdes ansvarlig for dette.

Bilder i katalogen/på nettsiden: Noen bilder på nettsiden er tatt med vidvinkel, noe som kan få for eksempel rom og svømmebasseng til å virke større ut enn de faktisk er. Bilder av rom er eksempler på dette, og det kan være stor variasjon i innredning, utseende og møblement.
Hotellkategorier: Vi følger de lokale myndighetenes offisielle kategorisering av hotellene. Hotellets standard vurderes ut fra hotellet som helhet, inkludert fasilitetene det tilbyr. Jo flere fasiliteter hotellet tilbyr, desto høyere vil vanligvis standarden være. I enkelte tilfeller kan vi kategorisere et hotell høyere eller lavere enn den offisielle kategoriseringen, og dette vil i så fall være tydelig angitt i hotellbeskrivelsen på vår nettside og på billetten din. Et ekstra "pluss" kan gis dersom vi mener at hotellet ligger litt over den angitte standarden.

Vær oppmerksom på at det kan være stor forskjell mellom hoteller som ligger sentralt og de som ligger utenfor byen, selv om de er kategorisert likt. Hoteller utenfor byen er ofte større enn de som ligger i sentrum.

*Vår billigste form for innkvartering. Enkelt og ofte slitt hotell eller pensjonat uten fellesfasiliteter – alle rom har bad og toalett.

** Standard som *hotellene, men hotellet har vanligvis også lobby- eller resepsjonsområde, bar og eventuelt frokostrestaurant. Noen har svømmebasseng.

*** Mellomklassehotell, som regel med fasiliteter som lobby, bar, restaurant og svømmebasseng. Alle rom har bad, toalett og som regel balkong. Eventuell inkludert kost er enkel og med begrenset variasjon.

**** Hotell av middels god standard med flere gode fasiliteter. Alle rom har bad og toalett og som regel balkong, TV, minibar/minikjøleskap, telefon og klimaanlegg.

***** Hotell av høy standard med mange fasiliteter.

Økonomirom: På enkelte hoteller kan du velge økonomirom/økonomileilighet. Vanligvis er rommet mindre enn de andre rommene på hotellet, inventaret er eldre, og plasseringen kan være mindre gunstig, for eksempel uten utsikt, i første etasje med begrenset dagslys osv. Mange økonomirom har ikke balkong/terrasse.

Ferieleiligheter: Ved opphold i en ferieleilighet, er ikke kost og måltider inkludert. Du kan derimot, på de fleste steder, kjøpe frokost i restaurantene. Hvis du skal bo i en ferieleilighet, kan det være lurt å ta med deg kaffe, filter, kluter, viskestykker, oppvaskbørste, oppvaskmiddel og eventuelt toalettpapir. De fleste leilighetskomplekser vil ha toalettpapir ved ankomst, men deretter er det for egen regning. Vær oppmerksom på at kjøkkenutstyret ofte er svært begrenset, og for eksempel kan ovn, kaffetrakter, skjærebrett, skåler, fat, vinglass og brødkniv mangle. Bruk av aircondition er sjelden inkludert i prisen. Merk at noen ferieleilighetskomplekser ikke har fellesfasiliteter, og at leilighetene generelt er enkle i innredningen.

1-roms leilighet / Studioleilighet: Består av ett rom med soveplasser og tekjøkken.

2-roms leilighet: Består av et soverom, eventuelt med aircondition, og et oppholdsrom med tekjøkken. I oppholdsrommet er det plass til en eller flere ekstrasenger på sovesofa.

3-roms leilighet: Består av to soverom, eventuelt med aircondition, og et oppholdsrom med tekjøkken. I oppholdsrommet er det plass til en eller flere ekstrasenger på sovesofa. Enkelte av disse leilighetene har separat kjøkken.

Senger: Du kan ikke forvente at sengene er av samme standard eller størrelse som i Danmark. Standardmålene på vanlige senger er 70 x 180 cm. De fleste hoteller har ikke toppmadrasser, og sengene kan derfor være både hardere eller mykere enn normalt. Dyner er ikke standardutstyr, så det vil ofte være et teppe eller laken tilgjengelig i stedet for dyne.

Babyseng: På de fleste hoteller er det mulig å leie eller få en babyseng til låns (weekendseng). Disse sengene er uten madrass og er ikke av samme standard som de vi kjenner fra Norge. Ønske om babyseng kan legges inn ved bestilling av reisen – kontakt våre reisekonsulenter i god tid før avreise. Vi kan dessverre ikke garantere at ønsket om babyseng på rommet blir oppfylt, da hotellene ofte har et begrenset antall tilgjengelige senger. Betaling for leie av babyseng skjer direkte til hotellet etter ankomst.

Oppredning: På standardrom for to personer kan den tredje sengen være en sovesofa, stol eller klapseng, som er satt opp spesielt for ditt opphold. Dette kan gjøre rommet trangt, og sengen vil ofte være av en annen type og standard enn de øvrige sengene. Det er generelt ikke tillatt å ha mer enn tre personer på ett hotellrom. Ekstra senger for tredje og fjerde person på to-roms leiligheter settes vanligvis opp som sovesofaer i stuen.

Hav- og utsikt: På enkelte hoteller kan det være mulig å betale ekstra for havutsikt. Dette kan være enten delvis havutsikt eller havutsikt, men utsikten kan være skrå, og det kan være trær eller andre elementer som delvis blokkerer utsikten. Landutsikt betyr at en spesifikk utsikt ikke kan garanteres, og kan for eksempel være utsikt til nærområdet, et nabohotell eller en vei.

Aircondition: De fleste hoteller har aircondition på rommene, ofte mot et gebyr. Noen hoteller har sentralstyrt aircondition som kun er aktivert i høysesongen og på tidspunkter hvor det forventes at gjestene er på rommet. Aircondition kan kun brukes når man oppholder seg på rommet. I ferieleiligheter og familierom med to soverom, kan det ikke forventes at det er aircondition i begge rommene.

Minibar: Hvis det er minibar på rommet, kan den ikke forventes å fungere som et vanlig kjøleskap, da den ikke kjøler på samme måte. Minibaren skal ikke benyttes til medbrakte mat- eller drikkevarer.

Hotellregler: De fleste hoteller og leilighetskomplekser har spesifikke regler for ditt opphold. På de fleste hoteller er det ikke tillatt å ta med mat- og drikkevarer som ikke er kjøpt på hotellet, inn på rommet eller hotellets område. Enkelte hoteller har svært strenge regler for dette, og hotellet kan ha rett til å konfiskere varer som blir medbrakt. Det er heller ikke tillatt å ha gjester på rommet eller i leiligheten under oppholdet, med mindre gjestene er oppført på billetten din, og det er betalt for oppholdet før avreise. Vær oppmerksom på at det vanligvis bare utdeles én nøkkel eller nøkkelkort per rom, uavhengig av hvor mange som bor på rommet. Ved tap av nøkler eller nøkkelkort vil hotellet kreve betaling.

Det er vanlig at hoteller eller leilighetskomplekser krever betaling for leie av babyseng, aircondition, sikkerhetsbokser, aktiviteter og eventuelle skader på hotellets fasiliteter. Betalingen skal skje direkte til hotellet/leilighetskomplekset på forespørsel og før avreise.

Noen hoteller krever depositum (kontant eller registrering av kredittkortinformasjon) ved innsjekking for bruk av minibar, restaurant, basseng- og strandhåndklær, etc. Dette depositumet trekkes fra ved utsjekking dersom det ikke er brukt. Enkelte hoteller har aldersbegrensninger for bruk av bestemte fasiliteter, som treningsrom, à la carte restauranter og vannsklier, selv om dette ikke er nevnt i hotellbeskrivelsen. tyrkiareiser har ikke innflytelse på dette.

Språk: Det kan ikke forventes at hotellpersonalet snakker engelsk, uavhengig av hotellets kategori eller standard. Dersom en stor del av gjestene på destinasjonen eller hotellet snakker et bestemt språk, vil dette vanligvis være det språket som benyttes på hotellet.

Det må også forventes at rengjørings- og kjøkkenpersonale, håndverkere med mer, kun snakker lokalspråket.

Fasiliteter: I hotellbeskrivelsen vil du finne informasjon om hvilke fasiliteter som er tilgjengelige på de enkelte hotellene. Vær oppmerksom på at noen fasiliteter kan benyttes mot betaling, og i de fleste tilfeller vil dette fremgå av hotellbeskrivelsen. I noen tilfeller kan fasiliteter være stengt utenfor høysesongen, og utvalget av underholdning kan være begrenset. Dette skyldes at det som regel er færre gjester på hotellet i lavsesongen.

Flere fasiliteter kan være tilgjengelige på bestemte tidspunkter i løpet av dagen, for eksempel vannsklier, spa, miniklubb, treningsrom, osv. På hoteller med vannsklier er disse ofte åpne kun et par timer på morgenen og et par timer om ettermiddagen. Utendørsfasiliteter som barer, restauranter, badebrygger osv. kan også være stengt eller utilgjengelig ved dårlig vær eller lavt antall gjester. tyrkiareiser har ikke innflytelse på åpningstidene for hotellfasiliteter, og disse kan variere i løpet av sesongen.

tyrkiareiser gir ikke erstatning for ulemper som følge av strøm- eller vannbrudd, inkludert midlertidige avbrudd i for eksempel varmt vann, varme og aircondition, eller for fasiliteter som svømmebasseng og lignende som midlertidig er ute av drift på grunn av nødvendige reparasjoner eller vedlikeholdsarbeid. Vi vil imidlertid gjøre vårt beste for å henvise til passende alternativer på nærliggende hoteller, dersom dette er mulig.

Svømmebasseng: På de fleste hoteller er bassenget åpent fra 09:00 til 18:00, men dette kan variere fra hotell til hotell. Kun et fåtall av hoteller med høy standard har oppvarmede utendørsbassenger, og dersom dette er tilfelle, vil det fremgå av hotellbeskrivelsen. Innendørsbasseng er vanligvis stengt om sommeren.

Noen hoteller har spesifikke regler for badetøy, for eksempel forbud mot bruk av burkini. Ta gjerne kontakt med våre reisekonsulenter for informasjon om reglene på hotellet du ønsker å bo på.

Fitness og Spa: Mange hoteller tilbyr aktiviteter som fitness, yoga, aerobic eller lignende. Deltakelse skjer på eget ansvar. Treningsrommene på hotellene er ofte små og har mindre utstyr enn det du kanskje er vant til fra ditt eget treningssenter i Norge. Vær oppmerksom på at noen hoteller har aldersbegrensninger for bruk av treningsrom og andre sportsfasiliteter.

Rullestolbrukere og bevegelseshemmede: Våre destinasjoner kan ikke anses som spesielt tilpasset for funksjonshemmede, da terrenget ofte er kupert og kantsteinene kan være høye. Våre hoteller og ferieleiligheter er heller ikke tilpasset funksjonshemmede, med mindre det er spesifikt angitt i beskrivelsen. Merk at kun et svært begrenset antall hoteller og rom er tilpasset med hensyn til for eksempel dørbredde, toalettforhold, heisstørrelse og tilrettelegging for rullestolbrukere. Disse hotellene er vanligvis i de høyeste kategoriene.

Ta gjerne kontakt med våre reisekonsulenter for råd og veiledning når du bestiller, så vi kan hjelpe deg med å finne et hotell som passer til dine behov.

Rengjøring: Daglig rengjøring kan ikke forventes, og standarden på rengjøringen kan ikke sammenlignes med den man er vant til i Skandinavia. Vanligvis vil rommet bli rengjort tre ganger i uken: Gulvet feies, badet blir lett rengjort, søppelbøttene tømmes og sengene blir oppredd. Oppvask inngår ikke i rengjøringen. Rengjøring kan foregå både på formiddagen og ettermiddagen. Sengetøy og håndklær skiftes vanligvis én gang i uken, uavhengig av hotellstandard.

På mange av våre reisemål er klimaet mer fuktig enn hva vi er vant til i Norge. Bruken av aircondition kan føre til at rommene virker fuktige og kan lukte innestengt. Dette kan som regel løses ved regelmessig lufting av rommet. Den lokale byggeteknikken er ikke på nivå med skandinavisk standard, og derfor kan det forekomme utette dører og vinduer, kalkavleiringer og fuktighet på badene.

Ved høy luftfuktighet og høye temperaturer utendørs kan airconditionanleggene skape kondens, og det er derfor ikke uvanlig at det drypper eller renner vann fra enheten.

Vannlåser er ikke standardutstyr på våre reisemål, og derfor kan dårlig lukt fra kloaksystemet forekomme, uavhengig av hvor ofte rommet rengjøres.

Pensjon/måltider:

Allergier / Spesialkost: Vi kan dessverre ikke garantere spesialkost, som glutenfrie eller laktosefrie måltider. Vi har ikke innflytelse på dette, men vi anbefaler at du kontakter vårt salgsteam ved bestilling av reisen, slik at de kan gi råd og veiledning i valg av hotell. Vår erfaring er at det kun er hoteller av høy standard som tilbyr spesialkost.

Kun noen få hoteller har skilt på buffetene for å vise innholdet i maten. Hvis det er viktig for deg å vite hva de ulike rettene inneholder, anbefaler vi at du spør hotellet eller eventuelt guiden om hjelp.

Vær oppmerksom på at det i Hellas er vanlig å spise mye svinekjøtt, og dette gjelder også på hotellene.

Frokost (BB): Består vanligvis av en type brød, smør, syltetøy, agurk, tomat, en type ost, kaffe/te og eventuelt vann. På større hoteller serveres frokosten som regel fra buffet.

Halvpensjon (HB): Frokost (som beskrevet ovenfor) og middag, vanligvis servert som buffet med 1-2 varme retter og 1-2 typer tilbehør, samt eventuelt dessert. Drikkevarer er ikke inkludert. I lavsesongen kan det hende at måltidene serveres à la carte, også på større hoteller og hoteller med høy standard.

Enkel All Inclusive: En enklere variant av All Inclusive med et begrenset utvalg av mat og drikke: Frokost, lunsj og middag, inkludert et begrenset utvalg av lokalt produserte drikkevarer i et fastsatt tidsrom på hotellet. Maten serveres enten fra buffet eller som porsjonsretter og består typisk av 1-2 varme retter med 1-2 typer tilbehør. Vær oppmerksom på at snacks, iskrem og lignende ikke er inkludert.

All Inclusive (AI): Frokost, lunsj og middag, inkludert lokalt produserte drikkevarer i et fastsatt tidsrom på hotellet. Vær oppmerksom på at jo større og høyere standard hotellet har, desto større vil som regel utvalget av mat og drikkevarer være. På noen hoteller er snacks, iskrem og lignende også inkludert, men dette vil fremgå av hotellbeskrivelsen. Merk at All Inclusive-tilbud kan variere mye fra hotell til hotell.

Ultra All Inclusive (UAI): Frokost, lunsj og middag, snacks og eventuelt is i løpet av dagen, samt lokalt produserte drikkevarer i et fastsatt tidsrom på hotellet. Enkelte importerede drikkevarer kan være inkludert. På UAI-hoteller vil det som regel være tilgang til drikkevarer og snacks nesten hele døgnet.

Utvalget av mat og drikke gjenspeiler naturlig hotellets standard og reisens pris. Forvent ikke et stort utvalg på et 3-stjerners hotell, og vær oppmerksom på at All Inclusive på et 4-stjerners hotell ikke nødvendigvis kan sammenlignes med All Inclusive på et 5-stjerners hotell. Konseptet varierer betydelig fra hotell til hotell: Noen 5-stjerners luksushoteller serverer overdådige buffeter med et stort utvalg, spesielle barnebuffeter, flere ulike snacks fra tidlig morgen til sent på kveld, og is hele dagen. På et 3- og 4-stjerners hotell vil buffeen være mer beskjeden, og bestå ofte av færre retter, og is og snacks er sjelden inkludert. På enkelte hoteller kan også light-sodavann være ekskludert fra All Inclusive-konseptet.

Vær oppmerksom på at hotellene kan endre AI- og UAI-konseptene i løpet av sesongen, uten at tyrkiareiser har innflytelse på dette. Det er vanlig at "All Inclusive" og "Ultra All Inclusive" hoteller setter en begrensning på antall drikkevarer som kan hentes om gangen. På de fleste hoteller er det også obligatorisk å bære hotellets AI/UAI-armbånd. Drikkevarer serveres som regel i plastkrus – dette gjelder også vin, øl og spiritus. På hoteller hvor is er inkludert, skjer dette vanligvis én gang i uken, eller i bestemte tidsrom, for eksempel én time hver ettermiddag. Dette er hotellens egne regler, og dessverre har ikke tyrkiareiser innflytelse på dem.

A la Carte: På hoteller hvor a’la carte er en del av All Inclusive-programmet, kan ikke standarden forventes å være den samme som vi kjenner fra Danmark. A’la carte-menyen er ofte fastsatt og vil i de fleste tilfeller komme fra samme kjøkken som den øvrige maten på hotellet. Noen hoteller har en minimumsalder for gjester i a’la carte-restauranten.

Internett: Trådløst internett er tilgjengelig på de fleste hoteller (se hotellbeskrivelsen). Vær imidlertid oppmerksom på at forbindelsen ofte kan være ustabil og generelt langsom, spesielt i perioder med høy belastning, når mange gjester bruker internett samtidig. Det er sjelden mulig å streame filmer eller lignende.

Ankomstdag / Hjemreisedag: I henhold til internasjonale hotellregler er rommet tilgjengelig tidligst kl. 14.00 på ankomstdagen. Rommet må forlates senest kl. 10.00 på avreisedagen. Det kan være vanskelig å få forlenget oppholdet utover dette tidspunktet på grunn av innkommende gjester. Du kan eventuelt forsøke å gjøre en avtale med hotellet mot et gebyr, som betales direkte til hotellet. Eventuell pensjon gjelder kun frem til kl. 10.00.