På reisemålet

AVSTAND
I hotellbeskrivelsene finner man opplysninger om avstand til lokalt sentrum. Med dette mener vi nærmeste plass der man finner restauranter og butikker.

TRANSFER
Transfer til og fra hotellet ved ankomst og avreise inngår ikke i reisens grunnpris, men kan bestilles samtidig med reisen mot ekstra kostnad. Om man har bestilt ”kun fly” og kjøpt transfer blir man sluppet av ved reisemålets sentrum og hentet på samme sted ved hjemreise. Transfer skjer vanligvis med buss, og i enkelte tilfeller med minibuss eller taxi. Transferbussen avgår fra flyplassen så snart som mulig etter ankomst. Dersom man blir forsinket inne på flyplassen må man kontakte reiseledelse på servicetelefonen (telefonnummeret finner man på billetten) og informere om dette. Vårt skandinavisktalende personale tar alltid i mot gjestene på flyplassen og gir informasjon i bussen. Det kan forekomme at en lokal transferrepresentant følger med bussen til hotellene. Iblant sendes busser uten ledsagere. Det samme gjelder ved avreise fra hotellene til flyplassen ved hjemreise. Der fremkommeligheten er begrenset, hender det at man må bytte til minibuss eller gå den siste biten, da bussen ikke alltid kan kjøre helt frem til hotellet. Transfertiden som står i informasjonen på reisemålssiden kan variere med hensyn til trafikk, kjørerute og antall hotell som den skal levere gjester ved. Reisende har selv ansvar for sin håndbagasje og bagasje under busstransfer. Hold alltid oversikt over kofferter og vesker, og pass på at de legges inn i bussen. Transport av vindsurfeutstyr, sykler og annen bagasje må man selv betale for mellom flyplass og hotell. For kombinasjonsreiser går bussen til flyplassen, og man må selv bytte buss der. Regn med ventetid. Ønsker man å reise direkte til neste hotell må man selv arrangere/bestille og betale for transport.

Transport av windsurfingutstyr, sykler og annen stor bagasje, må man selv bekoste mellom flyplass og hotell.

For kombinasjonsreiser går bussen via flyplassen og ventetid må påberegnes. Ønsker man å reise direkte til neste hotell, må dette arrangeres på egenhånd

GUIDESERVICE
På de fleste reisemål finnes det skandinavisktalende guider. Du blir tatt i mot av guidene allerede ved ankomst og de finnes der for din skyld under hele reisen. Du treffer dem enklest under besøkstidene på hotellene. De kan også nås via telefon hele døgnet og nummeret til servicetelefonen finner du på bestillingsbekreftelsen/billetten.

HOTELLKLASSIFISERING
Våre bosteder klassifiseres som følger:
Kategori * Enkleste alternativ, meget enkel standard og lav komfort
Kategori ** Enkel mellomklasse, enkelt men funksjonelt
Kategori *** Mellomklasse, ofte med noen fasiliteter og et visst servicetilbud
Kategori **** Bedre mellomklasse, flere fasiliteter og/eller utmerket beliggenhet
Kategori ***** Våre beste bosteder

Vår klassifisering er ikke alltid lik den offisielle. Klassifiseringen er ikke utelukkende basert på rommet/leilighetens beskaffenhet, men også på bostedets beliggenhet og fasiliteter. Enkelte hoteller og leiligheter kan endre klassifisering. Den klassifiseringen som til enhver tid gjelder, presenteres på tyrkiareiser.no. Standarden på bosteder som vurderes til for eksempel 3* kan variere fra reisemål til reisemål.

BILDENE I KATALOGEN
Interiørbilder som vises i katalogen er typeeksempler. Alle leiligheter og rom med eventuell tilhørende balkong/terrasse vil nødvendigvis ikke se slik ut og kan variere i størrelse. Bildene er dessuten tatt i det best tenkelige været og viser hotellet fra sin beste side.

HOTELL-/LEILIGHETSSTANDARD
I Tyrkia kan standarden være betraktelig enklere enn i Norge. Det er ikke uvanlig at dusjen kun er en fastmontert dusj eller hånddusj. Det finnes ikke alltid dusjforheng, og sluket er ikke like effektivt som hjemme. Avløpsrørene har små dimensjoner, og man må som oftest kaste toalettpapir i en kurv ved siden av toalettet. Belysning er ofte i form av nakne lyspærer. Uavhengig av hotellstandard, kan håndklær være små og i begrenset antall. Enkelte leiligheter har begrensede luftemuligheter, for eksempel lufting kun gjennom terrasse-/balkongdøren.

Vær oppmerksom på at rommene/leilighetene i samme kategori og på samme hotell kan variere i størrelse, utforming og innredning. Slike avvik vil ikke påvirke prisen.På grunn av byggeteknisk standard kan det også være lytt mellom rommene/leilighetene. Beliggenheten kan også variere og noen har bedre beliggenhet i form av utsikt, soltilgang og eventuelle forstyrrelser etc. Rom/leiligheter som vender mot havet har ikke alltid havutsikt. Det berettiger ikke til prisavslag dersom man skulle få et rom/leilighet med mindre attraktiv beliggenhet.

Dersom man bestiller opphold ved et større hotellanlegg med aktiviteter og underholdning, må man være forberedt på at dette av enkelte kan oppfattes som forstyrrende uten at forholdet gir grunnlag for prisavslag.

ANKOMST/AVREISE
Rom/leiligheter er vanligvis disponible fra kl. 15.00 ankomstdagen. Rommet disponeres fram til kl. 12.00 på avreisedagen. Dette gjelder også selv om flyets avgangstid er om kvelden/natten. Verken hotellet eller Tyrkiareiser er ansvarlige for vekking ved avreise. Pass, reisedokumenter og annet som er oppbevart i resepsjonen må hentes i god tid før avreise, gjerne kvelden før dersom avreisen er om natten eller tidlig om morgenen.

BRUK AV HOTELLROM/LEILIGHET
Dersom du ikke sjekker inn på hotellet/leilighetsanlegget ved ankomst eller unnlater å gi Tyrkiareiser beskjed om senere ankomst, vil bestillingen på hotellet/leilighetsanlegget bli annullert. Det er ikke tillatt for andre enn de personer som er navngitt på reisebeviset/billetten å bebo hotellrommet/leiligheten. Det er ikke tillatt å la andre dele eller benytte rommet/leiligheten selv for kortere tid, med mindre dette er avtalt med Tyrkiareiser på forhånd. Prisene for tilleggs-gjester vil variere fra hotell til hotell. Det er heller ikke lov å ha med gjester på hotellrommet uten spesiell tillatelse.

Ved kjøp av rom/leilighet der antall ordinære senger ikke benyttes, vil det kunne tilkomme et romstillegg for antall ubenyttede senger. Et tilsvarende tillegg for utsikt eller beliggenhet vil også tilkomme.

ENKELTROM
Antall enkeltrom er begrenset. Selv om enkeltrom ofte koster mer, er standarden ofte lavere. Enkeltrommene er vanligvis enklere utstyrt og har ikke så god beliggenhet i hotellene.

HOTELLBYTTE/OPPKJØP PÅ STEDET
Ved hotellbytte vil man vanligvis måtte betale et avbestillingsgebyr til hotellet man flytter fra, samt prisdifferansen til det nye hotellet. Denne prisdifferansen vil ikke nødvendigvis fremkomme av våre publiserte nettpriser.

BESTEMMELSER VED USPESIFISERT REISE
a) Bostedet og feriestedet på destinasjonen bekreftes etter ankomst
b) Det benyttes hotell, pensjonater og leiligheter som ikke inngår i Tyrkiareisers ordinære program
c) Innkvartering kan skje på bosteder der rengjøring ikke inngår i prisen. På noen hotell er det mulig å betale for rengjøring samt bytte av håndklær og sengetøy under oppholdet
d) Bostedet kan være av svært enkel standard, tilsvarende 1 stjerne (*)
e) Reiseledertjeneste finnes ikke på alle reisemål/bosteder
f) Ingen måltider er inkludert
g) Flytting under oppholdet kan forekomme
h) Det er ikke mulig ved en uspesifisert reise å varsle om byggearbeid eller andre støykilder
i) Mat på flyet samt busstransport til reisemålet bestilles sammen med reisen mot tillegg i prisen

Ved uspesifiserte reiser vil ønskemål ikke bli notert. Dersom man stiller spesielle krav til komfort, beliggenhet, etc. anbefaler vi spesifisert innkvartering. Vi anbefaler også reisende med gangbesvær eller handikap, samt reisende med barn å velge spesifisert innkvartering.

HOTELLMÅLTIDER
Eventuelle måltidstyper som inngår eller som kan bestilles står spesifisert i hotellbeskrivelsen.
Kontinental frokost: brød, smør, marmelade, kaffe/te og iblant appelsindrikk.
Frokostbuffé: En større frokost med eksempelvis ulike typer brød, ost, salami, egg, yoghurt, grønnsaker og ulike typer marmelade (iblant ferskpresset juice og lignende mot tillegg).
Halvpensjon: Frokost og middag (kan i enkelte tilfeller byttes mot lunsj). Middagen kan serveres enten i form av buffé eller som fast meny. Enkelte hotell veksler mellom buffé og meny, avhengig av sesong. Måltidsdrikke inngår normalt ikke.
Helpensjon: frokost, lunsj og middag. Måltidsdrikke inngår normalt ikke.
All Inclusive: Innkvartering som inkluderer måltider, lokal drikke og diverse snacks på hotellet. Frokost, lunsj og middag serveres som oftest i hotellets bufférestaurant. Hva All Inclusive konseptet inneholder varierer fra hotell til hotell og land til land. Hva som er inkludert i All Inclusive kan man lese under fanen ”All Inclusive” i hotellbeskrivelsen på hjemmesiden vår. All inclusive-standarden er relatert med den øvrige standarden på hotellet, er det en høy standard på hotellet er også All inclusive-utvalget mer omfattende, og vis versa. Vanligvis inngår drinker (for eksempel Gin Tonic, Bacardi og cola og lignende), men ikke importert drikke, cocktails, ferskpresset juice og tyrkisk kaffe og lignende. Drikke serveres ofte i plastglass av sikkerehetsgrunner. Bor du på et leilighetshotell og har All Inclusive kan du regne med at kjøleskap og kjøkkenutstyr slås av. All Inclusive starter når man sjekker inn og avsluttes når man sjekker ut. All inclusive-gjester tildeles et armbånd ved innsjekk på hotellet og skal anvendes under hele oppholdet på hotellet. Uten armbånd har hotellet rett til å nekte gjesten(e) mat og drikke. Aldersgrense for alkoholholdig drikke er 18 år. I lavsesong når hotellene har få gjester kan måltidene bestå av en fast meny i stedet for buffét.
Ultra All Inclusive: All Inclusive med det lille ekstra. Hva som inngår varierer fra hotell til hotell, men som oftest inngår fasiliteter som normalt tilbys mot ekstra kostnad, enkelte importerte alkoholholdige drikker, roomservice og et større utvalg á la carte restauranter. Vennligst se spesifikasjoner under respektive hotell for å se nøyaktig hva som er inkludert.
Spesialkost: Spesialkost som gluten- eller laktosefri mat er ofte vanskelig å finne i Tyrkia, da det ikke er like vanlig med matallergier som i Norge. Man kan altså ikke regne med at det skal finnes på reisemålet. I desserter er nøtter en vanlig ingrediens. På våre hotell og de reisemålene som finnes på reisemålene kan det være vanskelig for personalet å forstå hvor viktig det er at en person som er allergisk ikke må få i seg de substanser som han/hun er allergisk mot. Vi har som reisearrangør ytterst liten mulighet til å påvirke de matlagingsprosessene og tilbudet av spesialmat på de hotell vi samarbeider med.
Enkel All Inclusive: Dette er vanlig på 2 og 3-stjerners hotell og innebærer at utvalget av mat ikke er så stort som på større 4 og 5-stjerners hotell.
Dresscode: Observer at på enkelte hotell gjelder en kleskode, hvilket for eksempel kan innebære at menn må bære langbukser i restauranten(e).
 

LEILIGHETER/KJØKKENUTSTYR
Vi gjør oppmerksom på at kjøkkenutstyret i leilighetene som oftest er enkelt. Ikke alle leiligheter har separat spiseplass. Spiseplassen kan også være på balkongen.

HOTELLREGLER
I henhold til internasjonale hotellregler er det ikke tillatt å ha med egen mat eller drikke opp til hotellrommet, og i enkelte tilfeller også på hotellområdet. Det er viktig å respektere de reglene som hotellet har for å ivareta alles trivsel. Med mindre man bor på leilighetshotell, er det ikke lov å ta med mat og drikke utenfra, verken til hotellrommet eller fellesområder/ bevertningssted.

IKKE SOM HJEMME
Våre reiser går til et land med kulturer som skiller seg mer eller mindre fra vår egen. Det som oftest oppfattes som annerledes er matvaner, hotellstandard, kommunikasjon, infrastruktur og diverse levevaner. Senger mangler normalt overmadrass, og ”norske” dyner/pledd finnes sjeldent i sengene. Det er vanlig å re opp sengene med laken og av og til med tynnere tepper. Ha gjerne dette i bakhodet når du velger å feriere utenfor Norges grenser.

BALKONGER
Balkongens størrelse kan variere på ett og samme hotell. Fransk balkong er betegnelsen på en luftebalkong hvor det ikke er plass til å sitte. Selv om leiligheten, rommet eller suiten kan benyttes av flere enn to personer, er det ikke alltid plass og stoler til flere enn to på balkongen.

TV/RADIO
Tyrkiareiser er ikke ansvarlig for at disse installasjonene til enhver tid er i funksjon. Enkelte av hotellene har satellitt-tv men ikke nødvendigvis med norske/skandinaviske TV-kanaler. Enkelte hotellanlegg krever betaling for bruk av TV.

INTERNETT/WiFi
Internettkoblingen/WiFi på hotellene varierer i hastighet og er ikke like pålitelige som i Norge. Vi kan ikke garantere full tilgang til internett. Hotellenes WiFi er først og fremst for bruk av mail, Facebook og lignende, men fungerer ikke alltid like bra for å streame eller laste ned filmer.

SAFE/DEPONERINGSBOKSER
Tyrkiareiser anbefaler leie av safe til oppbevaring av verdisaker. En slik leieavtale gjøres direkte mellom hotell/leilighetshotell og kunden. Tyrkiareiser bærer intet økonomisk ansvar ved eventuell skade, innbrudd eller lignende i safen.

SENGER/EKSTRASENGER
Senger/ekstrasenger kan være av annen standard enn hva vi er vant til. De kan være hardere eller mykere enn vi er vant til hjemme. Man kan ikke forvente samme kvalitet på ekstrasenger som ordinære senger. I enkelte tilfeller defineres også sovesofa og køyesenger som ordinære senger. På en del hotell/anlegg kan visse rom/leiligheter være utstyrt med en grand-lit (smal dobbeltseng). Denne er noe smalere enn en normal dobbeltseng og har vanligvis felles sengetøy for to personer.

Ekstrasenger kan være i form av oppredbar stol/sovesofa/køyeseng/feltseng og er som regel smalere og kortere enn ordinære senger. Antall babysenger er begrenset og kan derfor ikke garanteres. Eventuell kostnad for barneseng/sprinkelseng for barn under 2 år, betales direkte til hotellet.

RENHOLD
Renholdsrutiner varierer fra hotell til hotell og er vesentlig enklere enn hjemme. Normalt foretas kun enkel rengjøring; gulv feies, senger res opp og avfall tømmes visse dager i uken. Oppvask inngår ikke i renholdet. Oppvaskmiddel, børste etc. må man kjøpe selv.Skift av sengetøy skjer vanligvis 1 gang per uke. Gjester som er 1 uke, får rent sengetøy ved ankomst. 2-ukers gjester får ytterligere ett skift i løpet av oppholdet. Håndklær skiftes hver 3-4. dag. Uavhengig av hotellstandard kan håndklær være små og i begrenset antall.

MAT OG DRIKKE
Bakteriefloraen i Tyrkia er annerledes enn hjemme. Ved å ta noen enkle forholdsregler kan man unngå å få ferien ødelagt av såkalt ”turistmage” og andre infeksjoner. Husk å koke kranvannet før bruk og vær nøye med håndhygienen. Kjøp drikkevann på flasker. Skyll alltid frukt, bær og rå grønnsaker. Vær forsiktig med salater og is, samt rått kjøtt, egg og kylling.

LUFTKONDISJONERING/STRØM/VANN
De fleste hoteller har luftkondisjonering, enten inkludert i prisen eller mot avgift (betales da direkte til hotellet). Vær oppmerksom på at hotellene benytter luftkondisjonering kun i de varmeste periodene og enkelte tider på døgnet. De fleste leiligheter har luftkondisjonering kun i soverommet eller oppholdsrommet. Visse aggregat kan ha en forstyrrende lyd. Enkelte hotell tar depositum for fjernkontroll til luftkondisjoneringsapparatet. Depositumet refunderes når fjernkontrollen leveres i godkjent stand. For å spare energi benyttes ofte nøkkelen til rommet som kontakt for hovedbryteren. Luftkondisjonering virker dermed kun når man oppholder seg i leiligheten/rommet og ikke når dørene er åpne. Hoteller har ofte sentral styring av luftkondisjonering og benytter den av miljøhensyn ved behov, og vanligvis ikke i lavsesong. Restriksjoner ved innstilling av temperatur forekommer. I svært varme perioder kan effekten iblant oppfattes mer som svalende enn kjølende. Tyrkiareiser kan ikke være ansvarlig for at anleggene til enhver tid er i funksjon.

De fleste hotell har oppvarming i perioden november - mars. Mange av hotellene tar ekstra betalt for dette, og vanligvis er det luftkondisjonering som blir benyttet ved å stille om til varme. Enkelte hotell har ikke oppvarming, og i slike tilfeller bruker hotellet å fremskaffe ekstra tepper. Vår og høst er ofte nettene i Tyrkia kalde, og en god idé er å ta med en varm pyjamas på denne tiden av året. Dersom hotellet tilbyr oppvarming/luftkondisjonering mot ekstra avgift, er dette en avtale som gjøres direkte med hotellet. Dersom luftkondisjoneringen ikke fungerer, må dette rapporteres og avklares direkte med hotellet. Visse aggregat kan ha en forstyrrende lyd.

Strømnettet i Tyrkia er ofte overbelastet, strømbrudd kan derfor forekomme. Rasjonering av vann kan forekomme i perioder med lite nedbør. Vannet på hotellet varmes ofte opp med solelementer på taket. Dette kan i perioder resultere i begrenset tilgang på varmtvann og elektrisitet. Vanning av hageanleggene med resirkulert vann forekommer, og dette kan medføre noe lukt .Mange hoteller har egne strømgeneratorer, men de er ikke alltid sterke nok til å holde alle funksjoner i gang. Tyrkiareiser kan ikke være ansvarlig for at anleggene til enhver tid er i funksjon.

FORSTYRRELSER/BYGGESTØY
De fleste av våre hoteller ligger i populære turiststrøk med folkeliv og aktiviteter både på dag- og kveldstid, barer, diskotek etc.. Man må derfor påberegne ulike uromomenter, også fra dagligdagse aktiviteter som f.eks. henting av søppel, vareleveranser, støy ved aggregater til luftkondisjonering etc. Dersom hotellet har bar, må man regne med at enkelte rom/leiligheter kan forstyrres av musikk og støy fra gjester. Lydnivå og uromomenter utenfor hotellet, kontrolleres av lokale myndigheter. Utrop fra moskeene kan høres fra de fleste hotellene. Siden våre kontrakter inngås året i forveien, kan det i mellomtiden påbegynnes byggearbeider etc. Byggearbeider er vanlig i turistområder, og de reisende må til en viss grad være forberedt på å bli berørt av dette. For byggearbeider som utføres på hotellet, har hotellet mulighet til å regulere eventuell byggestøy slik at gjester i minst mulig grad blir berørt. Byggearbeider utenfor hotellet er vanskelige å styre for både hotellet og Tyrkiareiser.Hotellene legger om mulig nødvendig vedlikehold og renoveringsarbeider til lavsesong. Dette kan oppleves som forstyrrende uten at det gir grunnlag for prisreduksjon.

DYR/INSEKTER
Insekter (mygg, maur, kakerlakker etc.) kan forekomme, uavhengig av hotellstandard, uten at disse forholdene gir grunnlag for prisavslag. Gi beskjed til våre representanter på reisemålet, så kan vi sørge for at rommet/leiligheten eventuelt blir sprøytet. Husdyrhold kan enkelte steder være forstyrrende (bjeffende hunder, hanegal etc.) og man treffer på eierløse hunder og katter. Det ytes ingen erstatning for ulemper vedrørende dette. Er du allergisk mot insektstikk, oppfordrer vi deg til å ta med medisiner hjemmefra.

KJÆLEDYR
Kjæledyr tillates ikke på våre fly, hotell og i transferbussene.

SVØMMEBASSENG/BADING
Enkelte hoteller tillater ikke bruk av bassenget etter et bestemt tidspunkt på kvelden. Det er vanlig at barnebassenget er en avgrenset del av hovedbassenget. Noen ganger kan bassenget stenges for en gitt periode slik at renhold eller vedlikehold kan foretas. Flere av hotellanleggene har vannsklier. Vær oppmerksom på at disse er tilgjengelig kun til visse tider.

SYKDOM/ULYKKE
Tyrkiareiser kan ikke påta seg ansvar for skade, sykdom, tyveri og lignende i løpet av reisen men vil gi den hjelp som er praktisk mulig på stedet. Dersom du blir syk, vil reiselederne være behjelpelige med å formidle kontakt med lege, sykehus og ditt forsikringsselskap. Forsikringsselskapet og respektive alarmsentral vil kobles inn og vil da overta ansvaret for pasient og eventuell medreisende. Det vil være forsikringsselskapet som har det økonomiske ansvaret. Forsikringsselskapet vil også ordne med eventuelt ekstra hotellopphold og flyreise hjem. Alarmsentralen har leger som samarbeider med behandlende lege på stedet. Turarrangøren, her Tyrkiareiser, vil være behjelpelig med å tilrettelegge bosted og flyreise. Tyrkiareisers rolle vil i slike tilfeller være formidlerens. Tyrkiareiser er ikke ansvarlig for behandlingen.

Sørg for at du får med bekreftelse fra lege/sykehus som har behandlet deg dersom du har vært sengeliggende i løpet av ferien. Ta vare på kvitteringer for utlegg som du eventuelt kan få refundert av ditt forsikringsselskap.

Europeisk Trygdekort gjelder ikke i Tyrkia. Dersom man er uheldig og blir utsatt for en ulykke eller blir syk i ferien, vil det være reiseforsikringen som dekker utgifter til lege, medisiner og eventuell sykehusopphold. Det er derfor viktig at du og eventuelle medreisende har en god reiseforsikring. Det vil også være forsikringen som eventuelt kan dekke tapte feriedager i henhold til forsikringsselskapets regler for dette.

Hos oss kan du bestille Europeiske reiseforsikring, les mer her.

OVERBOOKING
I høysesong vil det kunne forekomme at hotellet har overbooket, dvs. leiet ut flere rom/leiligheter enn de har. Dette kan medføre at vi må skaffe den reisende et annet hotell/leilighet av tilsvarende standard. 

HØYSESONG/LAVSESONG
I lavsesong vil aktivitetsnivået på reisemålene og hotellene være noe begrenset. Avslutning og opprydning etter byggearbeider kan foregå. En del restauranter, barer og forretninger holder stengt. I lavsesong når hotellene har få gjester, kan måltidene på All Inclusive hotell bestå av en fast meny i stedet for buffé. Det kan hende at enkelte utflukter må innstilles dersom f.eks. antall deltagere er utilstrekkelig. Antallet reiseledere kan være noe begrenset, og det er vanlig at hotellene har færre gjester enn ellers i sesongen. Det kan også forekomme at hotellet ikke åpner til fastsatt tid eller stenger tidligere pga. lavt belegg. Man vil da bli tilbudt innkvartering av tilsvarende standard. Dersom man reiser i lavsesong må man være forberedt på at stranden ikke alltid er klargjort. I høysesong kan hotellene være svært fulle, og det er mer folkeliv i området. Tyrkias egne ferietider og religiøse høytider faller ikke alltid sammen med våre.

HJEMREISEN
Rommet/leiligheten skal forlates senest kl. 11.00 på avreisedagen. Dette gjelder selv om hjemreisen skjer etter kl. 24.00.
Sjekk avreisetid på oppslagstavlen eller i permen i hotellets resepsjon. De av våre gjester som har kjøpt "kun fly", må kontakte vårt kontor på reisemålet senest 24 timer før avreise for å bekrefte flytid. Seneste fremmøte på flyplassen er 2 timer før flyavgang. Når man har passert pass- og sikkerhetskontrollen på flyplassen, er det kundens eget ansvar å følge med på tavler, monitorer og andre anvisninger. Våre reiseledere har ikke adgang til avreisehallen. På de fleste flyplasser har man ikke lenger høytaleropprop. Flynummer fremgår av din billett. Kunder som kommer for sent, må selv betale utgiftene for hjemtransport.

UTFLUKTER
Vi har utflukter på de fleste av våre reisemål, og de bestilles og betales direkte på reisemålet. Vær alltid oppmerksom på at utfluktsprogrammet er preliminære og kan endres eller avlyses av ulike årsaker, for eksempel dersom det er for få deltakere. Vi har skandinavisktalende guider på de fleste av våre utflukter, men også engelsk guiding forekommer. Måltider og diverse inngangspenger er som oftest ekskludert fra utflukts-prisen. På enkelte utflukter er det 18-års aldersgrense dersom ingen voksne er med.
 
UTSIKT
Ofte har rom og leiligheter balkong, hvilket i så fall er angitt i hotellbeskrivelsen på hjemmesiden. Enkelte balkonger har høyt rekkverk som kan skjule utsikten når man sitter. På enkelte hotell kan man bestille spesifikk utsikt. Havutsikt kan innebære delvis eller frontal utsikt mot havet, og i noen tilfeller kan utsikten også være skjult av trær.