Før avreise

ALLERGIKERE

Allergikere bør ved bestilling opplyse om sine allergier og spesifisere disse. På denne måten kan vi hjelpe til med å finne et passende overnattingssted. Vi kan ikke garantere nøttefrie flyvninger, les mer om dette her. Spesialkost som gluten- eller laktosefri mat er ofte vanskelig å finne i Tyrkia, da det ikke er like vanlig med matallergier som i Norge. Man kan altså ikke regne med at det skal finnes på reisemålet. I desserter er nøtter en vanlig ingrediens. På våre hotell og de reisemålene som finnes på reisemålene kan det være vanskelig for personalet å forstå hvor viktig det er at en person som er allergisk ikke må få i seg de substanser som han/hun er allergisk mot. Vi har som reisearrangør ytterst liten mulighet til å påvirke de matlagingsprosessene og tilbudet av spesialmat på de hotell vi samarbeider med.

Vi anbefaler personer med allergier å være forsiktige på hoteller og restauranter når man bestiller mat, og vi anbefaler også å stille spørsmål ved matlagingsmetodene. Iblant kan også språket være en utfordring, derfor anbefaler vi at du tar med deg en lapp med oversettelse av det du er allergisk mot på tyrkisk. For deg som er glutenintolerant finnes det oversettelser på Cøliakiforbundets nettsider (http://www.ncf.no)  som du kan ta med på reisen.

BESTILLINGSBEKREFTELSE OG BILLETTER

Kontroller at den skriftlige bekreftelsen stemmer overens med din bestilling. Dersom noe skal rettes, vennligst kontakt oss snarest mulig. Når reisen er bestilt på internett, sendes reisebevis/billett til din e-postadresse. Denne kommer som en PDF-fil og må skrives ut. Hvis billetten ønskes sendt per post, koster dette kr 100,- per bestilling.

Når du har bestilt din reise får du en bestillingsbekreftelse/billett på e-post. Denne skal skrives ut og vises ved innsjekking på flyplassen, både på ut- og hjemreise. Av bestillingsbekreftelsen/billetten framgår alle detaljer gjeldende din bestilling. Det er reisendes ansvar å kontrollere at opplysningene er korrekte. Dersom opplysningene ikke stemmer, vennligst kontakt Tyrkiareiser omgående slik at vi har mulighet til å korrigere det som ikke stemmer. Tyrkiareiser har ikke ansvar for problem som kan oppstå, eksempelvis ved innsjekk, dersom de opplysninger som står på billetten ikke er korrekte. 

Dersom man velger å få bestillingsbekreftelse/billett på e-post så sendes også annen informasjon vedrørende reisen via e-post. Det er viktig at du oppgir e-post en e-postadresse som du alltid har tilgang til. Viktig informasjon om reisen og eventuelle endringer kan komme nære tidspunkt for avreise, og det er derfor viktig at det er mulig å nå deg på den e-postadressen du har oppgitt. Husk også å gi oss beskjed dersom du bytter e-postadresse. Viktig informasjon kan også sendes med SMS til det mobiltelefonnummer som man har oppgitt ved bestilling, så det er viktig å ha mobiltelefonen påslått og tilgjengelig, også under reisen.

PASS OG VISUM

Norske statsborgere må ha visum ved opphold i Tyrkia. Visum må kjøpes via www.evisa.gov.tr før avreise. Du betaler online med kort og får visumet med en gang. Det MÅ skrives ut og tas med når du skal reise. Norske statsborgere må ha visum ved opphold i Tyrkia.

Både ordinære pass (røde) og nødpass (oransje) kan benyttes for å søke om e-visa. For å søke om e-visa må man velge «Ordinary» som kategori for pass. Passet (uansett om det er ordinært pass eller nødpass) må ha en gyldighetstid på minimum 6 måneder, eller lengre, fra innreisedato til Tyrkia. Passet må være skadefritt og også spedbarn (barn under 2 år) må ha eget pass med foto.

Reisende med norsk pass får et såkalt "multiple entry" visum for 3 måneder (90 dager) i løpet av en periode på 6 måneder. Dette innebærer at visumet kan brukes ved flere innreiser, men oppholdenes samlede lengde må begrenses til 90 dager totalt for hele perioden på 180 dager. Har man ”brukt opp” de 90 dagene før perioden er over, må man vente til hele 180-dagers perioden er over, før man kan søke om innreisevisum på nettet på nytt.
Reisende som ønsker å oppholde seg i Tyrkia lenger enn 90 dager, må søke om visum for utvidet opphold ved Den Tyrkiske Ambassade, Halvdan Svartes gate 5, 0244 Oslo, tlf. 22128750.

Reisende med andre pass enn ordinære norske pass (røde) eller norske nødpass (oransje) må selv undersøke om de trenger visum for innreise. Dette gjelder også for reisende som ikke er norske statsborgere, som har norsk fremmedpass samt norske statsborgere som er født under en annen nasjonalitet. De må selv undersøke om de behøver visum og sørge for å ha gyldig innreisetillatelse til Tyrkia. Søknad sendes til Den Tyrkiske Ambassade.

Opplysninger om visum og utenlandske ambassader/konsulater i Norge fås ved henvendelse til Utenriksdepartementet.

For nærmere informasjon om visum se vår visumguide

REISEFORSIKRING

Vi anbefaler på det sterkeste at du sørger for å ha reiseforsikring/avbestillingsbeskyttelse når du skal på reise. Hos Tyrkiareiser får du tegnet Europeiske reiseforsikring, som gir deg trygghet verden over. Europeiske har egen alarmsentral hvor du får kvalifisert hjelp døgnet rundt ved sykdom/ulykkesskade. Europeiske har også egne skadesentre verden over. Gjennom vårt samarbeid med Europeiske vil du kunne benytte deg av aktiv skadeservice på reisemålet med guideservice. Reiseforsikring har en øvre grense for erstatning. Sjekk at det du tar med på reisen er tilstrekkelig forsikret.

Forsikringen gjelder for medlemmer av norsk folketrygd med fulle rettigheter i trygden, med fast bostedsadresse i Norge registrert i folkeregistret og som skal returnere til Norge etter reisen. Medforsikret ektefelle/samboer må ha samme folkeregistrerte bostedsadresse som forsikringstager.

Vi gjør oppmerksom på at Europeisk helsetrygdkort gjelder kun i EU/EØS-land samt Sveits - ergo er det særdeles viktig at du sørger for å ha reiseforsikring ved reiser til Tyrkia.

Dersom du bestiller reiseforsikring hos Tyrkiareiser, oppfordrer vi alle til å lese de komplette forsikringsbetingelsene i den informasjonen som sendes før avreise.

Mange kunder har forsikringer gjennom kortselskap etc. Vi anbefaler at du setter deg godt inn i hva som gjelder for dine forsikringer da ikke alle forsikringer er like dekkende.

RUTEFLY

Passasjerer som reiser med rutefly, får flybilletten direkte av flyselskapet. Tyrkiareisers billett/reisebevis gjelder i dette tilfellet som bevis på innkvartering.

AVBESTILLINGSBESKYTTELSE

Husk å tegne avbestillingsbeskyttelse når du bestiller reisen. Denne kostnaden (kr 195,- per person og 100 ,- per barn) vil lønne seg dersom en ulykkeshendelse eller plutselig og alvorlig sykdom skulle ramme deg eller noen av dine nærmeste like før avreise. Avbestillingsbeskyttelsen bestilles samtidig med reisen eller før du betaler depositum.

Forsikringen gjelder for hele reisefølget dersom alle bestiller avbestillingsbeskyttelse gjennom Tyrkiareiser. Dersom en i reisefølget må avbestille, slipper man å betale tillegg for ubenyttet seng ved delvis avbestilling. Alle rabatter forblir uendret, forutsatt at alle i reisefølget har tegnet avbestillingsbeskyttelse gjennom Tyrkiareiser. 

Dersom du har tegnet avbestillingsbeskyttelse gjennom Tyrkiareiser og dokumentasjon er fremlagt senest 30 dager etter at avbestillingen er foretatt, får du refundert det innbetalte beløp minus avbestillingsbeskyttelsen og et administrasjonsgebyr på kr 500,- per person.

PARKERING OG OVERNATTING

Parkering
Tyrkiareiser har et samarbeid med Dalen Parkering.
Dalen parkering ANS‎,
Hans Gaarders veg 42,
2060 Gardermoen
Tel: +47 63 97 82 45
Faks: +47 63 97 78 45
E-post: post@dalenparkering.no

Overnatting
Gardermoen Airport Hotel er et prisgunstig og hyggelig hotell i nærheten av Gardermoen.
PB 24 - 2061 Gardermoen
Tel: +47 63 94 08 00
Faks: +47 63 94 08 01
E-post: booking@gardermoen-airporthotel.no

VAKSINASJON

Det er den reisendes ansvar å sørge for nødvendig vaksinasjon i forbindelse med reisen. Ta kontakt med din fastlege eller lokale helsestasjon for nærmere informasjon. Tyrkiareiser påtar seg ikke ansvar for råd om vaksinasjoner ved feriereiser. 

MINDREÅRIGE SOM REISER UTEN FORESATTE

Reisende mellom 16 og 18 år som ønsker å reise alene til et av Tyrkiareisers reisemål, plikter å opplyse om dette ved bestilling og fremlegge skriftlig tillatelse/fullmakt fra foresatte (alle parter) ved bestilling av pakkereisen, og må være oss i hende før betalingen har skjedd. Fullmaktsskjema finnes på våre nettsider her. Barn under 16 år kan ikke reise uten selskap av voksne.

SPEDBARN/BARN UNDER 2 ÅR

Barn under 2 år, og barn som ikke har fylt to år under reisen, betaler kun 300 kroner uansett reisens lengde. Barn i denne aldersgruppen har ikke rett til egen stol på flyet, bagasje på flyet, sete i transferbussen eller egen seng på hotellet. De må sitte på fanget til en voksen under flyreisen og i transferbussen. Sikkerhetsregler tillater bare ett barn under to år per voksen. Sprinkelsenger finnes til utlån på de fleste hotell. Dette kan man legge inn som ønske før avreise ved å ringe eller maile oss, så noterer vi dette i bestillingen og videreformidler til hotellet. Sprinkelsengene er som oftest ikke av samme standard som hjemme, og oppfyller ikke samme sikkerhetskrav som i Norge. Vi kan ikke garantere at sprinkelseng finne spå alle hotell, da antallet er begrenset.

ALDERSGRENSE BARN OG UNGDOM

Spedbarn regnes fra 0 år til de ikke har fylt 2 år (kan ikke fylle 2 år under reisen). Barn regnes fra 2 år til og med 11 år. Ungdom regnes fra 12 år til og med 17 år.

FUNKSJONSHEMMEDE

Våre flyselskaper har av sikkerhetsmessige grunner bestemmelser om hvor mange funksjonshemmede som kan reise med samme fly. Kunden må derfor informere Tyrkiareiser ved bestilling dersom han/hun har en eller annen form for funksjonshemming.

Dette gjelder også funksjonshemmede som helt eller delvis klarer seg selv både ved ombordstigning og avstigning av flyet og selv om den funksjonshemmede har med egen ledsager. Herunder regnes døve, blinde, psykisk utviklingshemmede eller personer som på grunn av alder eller sykdom kan ha problemer med å komme seg inn og ut av flyet. Reisende som har behov for "rullestol, bærehjelp til sete" kan ikke reise uten ledsager.

Få hotell i utlandet er tilpasset bevegelseshemmede. Det kan være trapper i og utenfor hotellet, heisen på hotellet kan være for smal, og baderommet kan være upraktisk for en rullestolbruker. Det er derfor viktig at du informerer om hvilke behov du har når du bestiller reisen. Vi gjør oppmerksom på at hotellrom/leiligheter som har bekreftet tilgjengelighet for bevegelseshemmede, ikke oppfyller skandinaviske krav til handikaptilpasning i følge Norsk Handicapforbund selv om hotellene kan ha tilpasninger som er godkjent i det gjeldende landet.

Tilgang til alle fasiliteter ved anlegget kan ikke garanteres. Det hender at plasskrevende utstyr som rullestoler etc. ikke får plass i bussen til hotellet. Den reisende må i så fall selv bekoste transporten. Våre selgere kan imidlertid være behjelpelig med å arrangere separat transport. Dette må avtales ved bestilling av reisen, og transporten vil være uten reiselederservice. Prisene kan variere fra ordinære busstransferpriser. Tyrkiareisers personale har på grunn av skaderisiko ikke tillatelse til å løfte eller bære bevegelseshemmede gjester og heller ikke bære bagasje. Uspesifiserte reiser anbefales ikke til fysisk og psykisk funksjonshemmede.

HUSDYR

Husdyr er ikke tillatt på våre reiser.

LOVER OG REGLER

Reisende til Tyrkia er underlagt lokal lovgivning, herunder strafferett. Dersom noen i Tyrkia foretar handlinger som er straffbare etter tyrkisk rett, er det således tyrkiske bestemmelser som gjelder. Etter tyrkisk lov er det ikke tillatt å ta med seg gjenstander av historisk verdi ut av Tyrkia. All bagasje blir scannet med røntgen på flyplassen før avreise, og dersom stener eller andre gjenstander av historisk verdi oppdages i bagasjen kan dette lede til fengselsstraff for eieren av bagasjen.

REISELENGDEN

Reiselengden regnes fra og med avreisedag til og med hjemreisedag. Dette gjelder også når reisen starter om kvelden eller natten, og hjemreisen finner sted om morgenen. Reiselengden omfatter derfor ikke alltid hele dager.

GRUPPEREISER

Grupper bestående av minst 20 deltakere som reiser under samme tidsperiode og til samme hotell kan få grupperabatter. Vilkår for gruppereiser og slike rabatter finner du på vår hjemmeside under reisevilkår for gruppereiser.
 Tyrkiareiser påtar seg ikke ansvar for kunder som ikke overholder informasjonsplikten.

SPESIELLE ØNSKER

Ønsker om et spesielt rom, beliggenhet eller lignende vil bli videreformidlet til reisemålet, men er å betrakte som ønsker. Tyrkiareiser kan ikke garantere at ønskene blir innfridd. Dette gjelder også ønsker om leiligheter/rom ved siden av hverandre. Ved uspesifiserte reiser vil ønskemål ikke bli oppført. Eventuelle ønskemål som ikke blir oppfylt, berettiger ikke til prisavslag eller annen kompensasjon.

PRISOPPLYSNINGER

I likhet med andre reisearrangører anvender Tyrkiareiser flytende prissetting. Dette betyr at prisen på en reise kan variere både opp og ned, avhengig av tilgjengelighet og etterspørsel. Aktuell pris meddeles ved bestilling. Ved eventuell prissenkning betales det ikke noe mellomlegg tilbake.

UTENRIKSDEPARTEMENTETS REISERÅD

Tyrkiareiser følger alltid Utenriksdepartementets (UDs) reiseråd. Les mer på www.landsider.no

TRYKKFEIL

Tyrkiareiser tar forbehold om trykkfeil og eventuelle endringer som måtte oppstå etter at programmet er trykket. Dersom det ikke er samsvar mellom tekst i katalog/nettsider og prisliste, skal man rette seg etter informasjon gitt på Tyrkiareisers nettsider. Vi tar videre forbehold om at priser på tyrkiareiser.no kan inneholde feil grunnet tekniske årsaker.

ØVRIG

Enkelte endringer i reisearrangementet kan skje helt frem til avreisetidspunktet. Det kan være forsinkelser eller andre endringer i flyprogrammet, forstyrrende byggearbeidet i og utenfor hotellområdet eller lignende. Vi meddeler alle reisende som blir berørt av vesentlige endringer, så snart vi får kjennskap til endringen, og det er derfor viktig at du oppgir korrekte kontaktopplysninger ved bestillingen. Vennligst meddel oss dersom du endrer tidligere oppgitte opplysninger.  Vesentlige endringer som skjer etter at du har bestilt din reise og mottatt billetten, vil bli meddelt skriftlig og per telefon. Endring av tidtabeller berettiger ikke til erstatningsreise, prisavslag eller annen kompensasjon. Eventuelle mindre endringer oppdateres fortløpende under presentasjonen av våre hotell på tyrkiareiser.no.

Det er viktig at du kontakter oss snares ved eventuelle forandringer av adresse, telefonnummer eller e-post etter at du har bestilt din reise.