Flyreisen

PÅ FLYPLASSEN
Dersom ikke annet er oppgitt, bør fremmøte ved innsjekkingsskranke skje 2 timer før flyavgang. Innsjekkingen stenger 1 time før avgang. Du må selv følge med på informasjonstavlene og passe på å være ved utgangen i god tid før ombordstigning.

HELSE OG GRAVIDITET
Reisende som har helseproblem må kunne fremvise en gyldig legeerklæring som bekrefter at man er i stand til å reise. Den reisende er selv ansvarlig for sin helsetilstand, slik at man ikke utsetter seg selv eller andre medreisende for fare, smitte, eller andre ubehageligheter. Corendon Airlines aksepterer ikke passasjerer som har en smittsom sykdom som for eksempel, vannkopper, røde hunder, meslinger, smittsom hepatitt og lignende. Det er ikke tillatt for gravide, barn eller bevegelseshemmede å sitte ved en nødutgang.
 
Corendon Airlines:
Gravide passasjerer aksepteres fram til svangerskapsuke 28 uten at noen legeerklæring må fremvises. Mellom uke 28 og 35 kreves legeerklæring på engelsk som bekrefter at man er i form til å fly. En slik erklæring skal ikke være mer enn en måned gammel. Avhengig av omstendighetene kan kapteinen på flyvningen begjøre en ny legeerklæring eller i enkelte tilfeller nekte ombordstigning. Under og etter uke 35 av svangerskapet får man ikke fly.
 
MEDISINER
Du kan ta med deg så mye medisin (inklusive sprøyter for medisinsk bruk) som er nødvendig for deg under reisen i din håndbagasje. For enkelte medisiner kreves en legeerklæring, kontroller dette med din lege før reisen. Merk deg begrensningene som gjelder medisin i væskeform. Tabletter, pulver og så videre omfattes ikke av begrensningene.
Les mer her
 
BEVEGELSES- og FUNKSJONSHEMMEDE
Ved bestilling av reisen må du meddele om du har behov for assistanse på flyplassen og vil ta med rullestol på flyet. Dette er viktig slik at vi skal mulighet til å bestille dette på forhånd. Dersom man bestiller en ”restplass”  reise, kan assistanse og mulighet for å medbringe rullestol bestilles senest 48 timer før avreise.
 
Følgende typer assistanse kan bestilles ut i fra dine behov:
- Passasjerer som kan gå korte avstander
- Passasjerer som ikke kan gå i trapper
- Passasjerer som ikke kan gå
- Passasjerer som er synshemmede
- Passasjerer som er hørselshemmede

Pass på å komme til innsjekk og gate i god tid. Sikkerhetsreglene avgjør hvilke plass den bevegelseshemmede får ombord på flyet. Det er ikke tillatt at personer som er bevegelseshemmede sitter ved en nødutgang.

Manuell rullestol
Om du vil ta med din egen rullestol må den også sjekkes inn. Du kan deretter låne en rullestol på flyplassen. På enkelte flyplasser er det mulig å anvende sin egen rullestol helt fram til gaten, kontakt din flyplass om spørsmål gjeldende dette.
 
Elektrisk rullestol
På grunn av sikkerhet, rullestolens vekt, og det begrensede arealet ombord på flyet, kan vi bare ta med oss et begrenset antall elektriske rullestoler per flyvning. Dersom du vil ta med deg en slik rullestol må du informere oss når du bestiller reisen, om hvilken type rullestol du har, hvor mye den veier og hvor stor den er. Rullestolen skal være utrustet med et torrcells- eller gelébatteri. Batteriet og eventuelle ladere skal være frakoblet under reisen.
 
Medisinsk utstyr
Om du trenger medisinsk utstyr må vi godkjenne dette før du reiser. Det er derfor viktig at du informerer oss om hvilket utstyr du ønsker å ta med når du bestiller reisen.
 

BABYER/BARN UNDER 2 ÅR
Barn under 2 år reiser gratis, men betaler en avgift på kr 300,- uansett reiselengde. De har da ingen rett til eget sete på flyet, fribagasje eller egen seng på reisemålet og må sitte på fanget til en voksen under flyreisen. Flyselskapenes sikkerhetsregler tillater kun ett barn under 2 år pr. voksen. Barnet må ikke ha fylt 2 år innen reisens avslutning.

SITTEPLASS OMBORD
Vi tar ikke i mot ønsker om spesielle sitteplasser ombord på flyet ved bestilling da det ikke er mulig å bestille plass mot ekstra kostnad. Dersom du vil forhåndsbestille plasser ombord, klikk her. Legeerklæring garanterer ikke at du får en spesifikk plass ombord. Det er ikke tillatt for bevegelseshemmede personer, gravide og barn under 12 år å sitte ved en nødutgang. Voksne som har spedbarn på fanget får kun sitte på spesifikke plasser.
 
TAXFREE
Når du flyr med Corendon Airlines kan du bestille taxfree til hjemreisen, klikk her for å komme til bestillingen. Det finnes også taxfree til salgs ombord, men tilbudet er veldig begrenset, og vi anbefaler derfor at du handler det du trenger allerede på flyplassen. På flyet kan du betale taxfree-varene med kort, samt svenske og norske kroner, euro, og tyrkiske lire. Du kan ikke alltid få tilbake veksel i samme valuta som man har betalt.
Når du handler taxfree-varer og andre varer ombord på flyet er dette en direkte avtale mellom deg som reiser og flyselskapet. Tyrkiareiser har ikke ansvar for salg av taxfree og annet om bord. Oppdages feil i etterkant, ber vi deg kontakte flyselskapet direkte. Klikk på linken her så kan du lese mer om hvilke tollregler som gjelder.
 

BAGASJE
Tillatt bagasjevekt på Corendon Airlines er 20 kg + 6 kg håndbagasje (
45x32x25 cm) för voksne og barn over 2 år. Dersom 2 eller flere ønsker å dele innsjekket koffert/bag, så kan ikke denne overstige maksgrensen på 32 kilo.

Tillatt bagasjevekt på Norwegian er max 2 koffert på totalt 20 kg og en håndbagasje max 10 kg (55x40x23 cm) för voksne og barn over 2 år.

Barnevogner kan tas med fritt. Vognen må kunne slås sammen og skal være forsvarlig pakket. Hverken Tyrkiareiser eller flyselskapet er ansvarlig for skader på barnevogner som ikke er forsvarlig pakket. For pakking av barnevogner anbefales spesialemballasje som f. eks. Airshells og Prampack. 

Spesialbagasje som sportsutstyr, sykler etc.er ikke inkludert i den ordinære bagasjevekten. Vennligst kontakt oss i god tid før avreise for informasjon om priser samt bestilling av spesialbagasje.


Flyselskapenes regler for pakking av innsjekket bagasje er følgende; bagasjen skal ikke inneholde gjenstander som kan skades under flygningen, f. eks. ting som ikke er tilstrekkelig innpakket. Bagasje som sjekkes inn skal være pakket slik at den tåler å håndteres sammen med annen bagasje i lasterommet.

Hverken Tyrkiareiser eller flyselskapet er ansvarlig for spesialbagasje som f. eks. sykler, sportsutstyr, rullestoler eller barnevogner som ikke er forsvarlig pakket. For pakking av barnevogner anbefales spesialemballasje som f. eks. Airshells og Prampack. For sportsutstyr gjelder spesielle bestemmelser. Utstyr kan avvises hvis det er nødvendig av vekt eller plasshensyn. Den reisende har selv ansvar for sin bagasje under busstransfer. Hold øye med din bagasje og pass på at den settes inn på riktig buss.

Verdisaker, viktige dokumenter og medisiner må alltid pakkes i håndbagasjen. Vær oppmerksom på spesielle regler for håndbagasje. Se luftfartstilsynet.no for informasjon.

For reiser med rutefly gjelder egne bestemmelser for bagasje. Kontakt Tyrkiareiser for eller Avinors nettsider for mer informasjon. Sjekk også flyselskapet du reiser med for deres individuelle tilleggsbestemmelser.

HÅNDBAGASJE
Corendon Airlines: max 5 kg. (55x35x25 cm)
Norwegian: max 10 kg. (55x40x23 cm)
Du kan ta med deg en begrenset mengde væske i håndbagasjen. Som væske regnes for eksempel drikke, kremer, geléer og sprayer. Beholdere med væske skal legges i en gjennomsiktig plastpose som kan åpnes og lukkes. Hver beholder skal romme maksimum 100 ml. Du kan ta med deg så mange beholdere som får plass i posen, og du må kunne lukke posen. Eksempel på beholdere er flasker, bokser og tuber. Du plukker ut posen fra din håndbagasje og viser den fram i sikkerhetskontrollen. Flytende medisiner, barnemat og diettmat som du trenger under reisen, må også vises i sikkerhetskontrollen, men trenger ikke ligge i en plastpose som kan åpnes og lukkes. Disse regler gjelder ikke væske som pakkes i innsjekket bagasje. Husk å pakke væsken på en god måte. Skulle skader oppstå som følge av at beholdere med væske går i stykke, erstattes dette ikke.

MÅLTIDER OG SERVICE OMBORD
Måltidene på Corendon Airlines er mulig å bestille fra 30 til 4 dager før avreise, gjennom denne lenken.  Det finnes også drikke og snacks (begrenset utvalg) å kjøpe ombord. Man kan kun betale med kontakter (NOK, SEK, TL, EURO) og man er ikke garantert å få veksel tilbake i samme valuta som man har betalt med. Alle kjøp ombord er en avtale mellom flyselskapet og kunden, og er ikke noe som Tyrkiareiser har ansvar for. Vi kan aldri garantere en helt nøttefri flyvning for de som lider av nøttealergi. Kabinpersonalet ombord snakker ikke norsk.

AVVISNING AV PASSASJERER
Flykapteinen har i følge internasjonale bestemmelser rett til å nekte passasjerer ombordstigning, eller beslutte å avvise passasjerer, dersom han/hun anser at passasjeren(e) innebærer en fare for sikkerheten ombord. Transport kan også nektes den som ikke følger sikkerhetsbestemmelser og instruksjoner gitt av flyselskapets personale. Også Tyrkiareiser har rett til å nekte en passasjer å reise. Passasjerer som avvises på grunn av dette kan ikke stille noen som helst krav på tilbakebetaling av uutnyttede deler av reisen. Om avvisningen innebærer kostnader/tap må passasjeren selv stå ansvarlig for ette, og eventuelle merkostnader vil bli debitert passasjeren. Eventuelt kan politianmeldelse gjøres.

HUSDYR
Det er ikke tillatt med dyr på våre fly, verken i kabin eller i bagasjerommet.

FORSINKELSER
Flyforsinkelser er vanligvis forårsaket av værforhold, restriksjoner i luftrommet pga stor trafikk eller tekniske kontroller. Eventuell tilslutning må derfor bestilles med gode marginer. Ved forsinkelser må du forholde deg til den informasjon som gis av flyselskapet eller deres representant. Tyrkiareiser har ikke egen representant på flyplassene i Norge. Ved flyforsinkelse gis kompensasjon i henhold til Alminnelige vilkår for Pakkereiser, pkt. 8.2.f.V. De reisende må selv dekke eventuelle taxiutgifter om man kommer for sent til fly, tog eller bussforbindelser.

Hos www.avinor.no kan du se om flyet er i rute.

FLYENDRINGER/TILSLUTNINGSFLY

De endelige avreisetidene vil normalt fremgå av billetten. Flyendringer kan imidlertid forekomme helt frem til avreise. Vesentlige endringer som skjer etter at du har bestilt din reise og mottatt billetten, vil bli meddelt skriftlig og per telefon. Endring av tidtabeller berettiger ikke til erstatningsreise, prisavslag eller annen kompensasjon. Eventuelle mindre endringer oppdateres fortløpende under presentasjonen av våre hotell på tyrkiareiser.no.

Det er viktig at du kontakter oss snarest ved eventuelle forandringer av adresse, telefonnummer eller e-post etter at du har bestilt din reise.

Tilslutningsfly må bestilles med svært gode marginer. Det er viktig at tilslutningsbilletten er fleksibel slik man får mulighet til å endre denne dersom det skulle inntreffe forsinkelser eller tidtabellendring. Tyrkiareiser anbefaler at viktige begivenheter som bryllup, konfirmasjon og viktige møter ikke planlegges i nær tilslutning til reisens start eller avslutning. Tyrkiareiser er ikke ansvarlig for arrangementer som ligger utenfor vår regi.

ALKOHOLMISBRUK
Flyets kaptein kan ifølge internasjonale luftfartsbestemmelser avvise berusede passasjerer som kan være en fare for sikkerheten ombord. Passasjerer som avvises på dette grunnlag, vil ikke ha krav på refusjon av ubenyttede deler av reisen eller dekning av utgifter til hjemreise etc.


KUN FLY
Et begrenset antall plasser pr avgang. Busstransport til reisemålet kan bestilles mot et tillegg i prisen samtidig med bestilling av flybilletten. Av- og påstigning må skje på et av Tyrkiareisers anviste steder. Husk å kontakte Tyrkiareisers reiseledere senest 24 timer før hjemreise for informasjon om tid og sted for påstigning. Reisende som har kjøpt «kun fly» må ha sine mobiltelefoner tilgjengelige for eventuell viktig informasjon fra oss før, under og etter ferien.